Rabobank koppeling

 

Koppeling met Rabobank instellen

Om de koppeling te starten dient u eerst uw rekening(en)-courant bekend bij de bank te koppelen aan de rekeningnummer(s) bekend bij e-Captain.

  • Login bij Rabo Internetbankieren
  • Kies links in het menu voor Online Boekhoudpakket

 

rabobank-koppeling-001

 

  • Kies daarna voor Instellingen
  • Hier wordt u doorgestuurd daar de instellingenpagina voor de koppeling

 

rabobank-koppeling-002

 

Hier dient u het boekhoudpakket op e-Captain te zetten.

  • Dan kiest u voor Rekeningen onderhouden. U wordt nu doorgestuurd naar de inlogpagina van e-Captain. Hier logt u in met uw e-Captain inloggegevens.
  • Als u bent ingelogd komt u in een overzicht uit met rekeningen. Hier ziet u welke rekening(en)courant bekend zijn bij de bank en welke bekend zijn binnen e-Captain.
  • Voor de rekeningen die bekend zijn binnen e-Captain kunt u aangeven welke rekening (alleen rekening-courant) en welke onderdelen (transacties, betalingen en/of incasso) u wilt gaan uitwisselen. Dit is afhankelijk van uw contract met de Rabobank.

 

rabobank-koppeling-003

 

  • Na het opslaan van de wijzigingen wordt u teruggestuurd naar uw Rabo Internetbankieren omgeving.
  • Hier ziet u een overzicht met de door u gemaakte wijzigingen.

 

rabobank-koppeling-004

 

  • Om de wijzigingen door te voeren dient u deze nog te bevestigen met uw Random Reader

 

rabobank-koppeling-005

 

  • Na het bevestigen met de Random Reader wordt u teruggestuurd naar de pagina Online Boekhoudpakket van uw Rabo Internetbankieren omgeving.
  • De koppeling tussen de Rabobank en e-Captain is nu succesvol ingeschakeld

 

rabobank-koppeling-006

 

  • De koppeling tussen de Rabobank en e-Captain is nu succesvol ingeschakeld

SEPA bestand aanmaken

Het aanmaken van een SEPA bestand gaat hetzelfde als voorheen in e-Captain.

  • U kiest links in het hoofdmenu voor Factureren
  • Dan kiest u voor SEPA bestand aanmaken.
  • Hierna kiest u welke relaties en welke artikelen u wilt gaan incasseren.
  • Nadat u alle velden heeft doorlopen en de benodigde velden heeft ingevuld klikt u op de knop Uitvoeren


E-Captain gaat nu een aantal stappen doorlopen en kijken of er artikelen geïncasseerd kunnen worden. Als e-Captain klaar is met het genereren dan ziet u een lijst met facturen die geïncasseerd kunnen worden.

 

  • Door de facturen te selecteren en op de knop Naar SEPA bestand te klikken komen de facturen in het SEPA bestand te staan.
  • Vul een omschrijving voor het bankafschrift in en kies de incassodatum. Nu kunt u op de knop SEPA bestand aanmaken klikken om het bestand daadwerkelijk aan te gaan maken.

SEPA bestand versturen naar de Rabobank

Het SEPA bestand is nu aangemaakt. Nu komen we op het punt dat we deze gaan versturen naar de Rabobank.

  • In het scherm waar u nu bent ziet u een overzicht van het door u aangemaakte SEPA bestand.
  • Voorheen koos u onderin voor de knop Download nu. Dit is nu veranderd. U kiest nu voor de knop Verstuur naar Rabobank.
  • Hieronder ziet u een voorbeeld van deze pagina:

 

rabobank-koppeling-007

 

  • Nadat dat u op de knop heeft geklikt wordt het bestand verstuurd naar de Rabobank. U krijgt hier een melding van te zien.
  • Nu kunt u op de knop Naar status overzicht klikken om de status van het SEPA bestand te zien.
  • Met de knop Terug naar archief komt u in het SEPA bestanden archief uit.

 

Nadat u het bestand heeft verstuurd naar de bank (zowel incasso als betaalbestanden) moet u nog bij de bank inloggen.

 

  • Ga naar Eurobestanden
  • Kies Verzenden
  • Hier staan de bestanden klaar om ze te fiatteren via de Random reader of scanner. Dit moet als laatste gebeuren.
  • Als dat is gedaan worden de bestanden in behandeling genomen door de bank om af te handelen.

 

U kunt bij de Rabobank een Rabo Alert instellen zodat u een email ontvangt indien u bestanden (nog) klaar heeft staan om te fiatteren.

Status overzicht

In dit overzicht ziet u de status van het door u aangemaakte SEPA bestand. U kunt het status overzicht ook bereiken via de pagina Incassobestanden archief.

  • U kunt daar rechts van een incassobestand op het Rabobank icon-rabobank  icoon  klikken. Door met de muis op de afbeelding te gaan staan ziet u de actuele status van het incassobestand.
  • Als het bestand is ontvangen bij de bank kunt u inloggen in uw internetbankieren omgeving om het geïmporteerde incassobestand te bevestigen.
  • Nadat u het bestand heeft bevestigd krijgt u in het statusoverzicht in e-Captain te zien dat de opdracht is bevestigd.

 

rabobank-koppeling-008

Wanneer ontvang ik afschriften van de Rabobank?

Afschriften komen binnen op dinsdag t/m zaterdag. Nooit op maandag. Op maandag is de bank aan het verwerken (van zaterdag en zondag).

Ook op officiële feestdagen ontvangt u geen afschriften.

 
 
 

Haal meer uit e-Captain!

e-Captain is een zeer uitgebreid ledenadministratie pakket. Wij bieden verschillende basis trainingen aan waarbij u op toegankelijke wijze leert werken met e-Captain. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in 's-Hertogenbosch.

Bekijk onze trainingen

 

TeamViewer

Om u optimaal support te kunnen geven is het in sommige gevallen handig als we op afstand kunnen meekijken op uw eigen computer. Hiervoor maken wij gebruik van TeamViewer. Met TeamViewer kunnen wij op afstand uw computer overnemen.

 Download TeamViewer

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 8 april 2019