Barbonnen en eigen gebruik

 

Barbonnen - knop aanmaken

Het is in de kassa mogelijk om voor verschillende relaties een barbon bij te houden. Aan het eind van de avond rekent u dan de openstaande artikelen af.

  • Indien u nog geen BAR knop heeft, ga naar Beheercentrum
  • Kies voor Kassa en klik op Basis indeling.
  • Klik op het plus IconS Plusje icoon
  • Kies bij soort knop Laatste art.kaart verkopen. Indien deze niet zichtbaar is dan is deze knop al actief.

 

barbonnen-001

 

Plaats de knop op een logische plek, bijvoorbeeld rechtsboven naast de andere relatieknoppen. Standaard heeft de kassa de betaalwijze Op artikelkaart. Controleer of u deze heeft, en zo niet maak deze aan via het plus IconS Plusje icoon. Dit geld ook voor de knop Artikelkaart afrekenen.

Barbonnen - artikelen aanslaan

De eerste keer dat de klant iets afneemt selecteert u de relatie met de zoek knop. Daarna slaat u de artikelen aan en klikt op de betaalwijze Op art.kaart.
De artikelen zijn nu zichtbaar op de artikelkaart. Elke volgende keer dat deze klant iets afneemt kunt u middels de knop BAR eenvoudig de laatste klanten oproepen.

 

barbonnen-002

 

U ziet de datum/tijd laatste aanslag en het aantal artikelen dat openstaat.

  • Kies de relatie en sla daarna de artikelen aan en kies weer betaalwijze Op artikelkaart.
  • Als de klant wilt afrekenen kiest u de relatie via de bar knop en daarna klikt u op de knop Artikelkaart afrekenen.

 

barbonnen-003

 

  • U ziet alle artikelen die nog openstaan voor deze relatie. Dus ook eventueel lidmaatschap of andere artikelregels. Mogelijk wilt u deze niet afrekenen. Met de plus knop kunt u ze allemaal aanvinken. Klik op Afrekenen, hierna worden de gekozen artikelen zichtbaar in het kassascherm. Nu kunt u Contant of PIN kiezen.

Eigen gebruik: optie barbonnen

Indien er situaties zijn waarbij uw organisatie bepaalde verkopen gratis voor eigen gebruik wil boeken dan heeft de kassa daar geen speciale functie voor. Dit kan spelen als bijvoorbeeld de kassamedewerker zelf een frisdank neemt, een bestuurslid, scheidsrechter etc. die aan het werk is een consumptie gebruikt.
I.v.m. transparantie en mogelijk voorraad afboeking (indien in gebruik) is het vaak wel wenselijk dat deze artikelen aangeslagen worden.
Wij adviseren hiervoor de volgende werkwijze:

  1. Maak een niet-lid aan met als naam “Bestuur”, “Personeel” etc. Het kan handig zijn meerdere niet-leden aan te maken voor verschillende groepen.
  2. Voeg op de kassa de betaalwijze “Op artikelkaart” toe (indien die niet al is aangemaakt)
  3. Bij elke verkoop voor eigen gebruik dient men het juiste niet-lid te selecteren en vervolgens op “Artikelkaart” te klikken. De kassa is nu afgeslagen.
  4. De artikelen komen op de artikelkaart van het lid. Maak periodiek hier een factuur van en boek de factuur af via een memoriaal boeking. Doe dit in elk geval voordat er een selectie gefactureerd wordt waarin deze relaties vallen.

Eigen gebruik: optie kruisposten

Een andere optie voor het registreren van het eigen gebruik is het werken met de betaalwijze Kruispost. Deze betaalwijze wordt ook gebruikt voor het afrekenen met consumptiebonnen, munten of waardebonnen.

Net als bij de consumptiebonnen gaat u als volgt te werk:

  • Maak in het Beheercentrum een nieuwe grootboekrekening aan voor het eigen gebruik.
  • Maak in artikelbeheer een artikel voor eigen gebruik aan van € 1,00, zonder BTW en koppel deze aan de grootboekrekening.
  • Maak een nieuwe knop aan op de kassa van het type Betaalwijze kruispost en noem deze eigen gebruik. Koppel het aangemaakte artikel aan deze knop.

Een uitgebreide uitleg vind u op de pagina betalen met consumptiebonnen, munten of waardebonnen.

Indien er bijvoorbeeld een flesje fris voor eigen gebruik wordt gepakt dan slaat u die aan en drukt u op afrekenknop “Eigen gebruik”. De omzet van de frisdrank wordt weggeboekt tegen de grootboek rekening zoals bij eigen gebruik is ingesteld.

 
 
 

Haal meer uit e-Captain!

e-Captain is een zeer uitgebreid ledenadministratie pakket. Wij bieden verschillende basis trainingen aan waarbij u op toegankelijke wijze leert werken met e-Captain. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in 's-Hertogenbosch.

Bekijk onze trainingen

 
 

Geef uw mening

We horen graag wat u vindt! Wij zijn immers pas tevreden als u dat bent. Wilt u ons laten weten hoe u onze support heeft ervaren? Deel uw ervaring via Google.

Schrijf een review

 
 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 28 maart 2019