e-Captain Communications

 

Hardware aansturing

Sinds augustus 2016 is er een vernieuwde aansturing van hardware zoals bonprinters, pin terminal en paslezers. Dit heet e-Captain communications. Deze software is alleen geschikt voor Windows 7 of hoger.

Meer informatie over welke browsers en besturingssystemen worden ondersteund leest u op de pagina Browsers en besturingssytemen.

Werking e-captain Communications

Dit programma wordt geïnstalleerd op uw computer en wordt automatisch gestart bij het opstarten. Dit kunt u zien aan het e-Captain pictogram rechts onderin uw Windows taakbalk. Het kan voorkomen dat het pictogram verborgen is. Klik dan op het driehoekje om de verborgen pictogrammen zichtbaar te maken.

 

e-captain-communications-001

e-captain-communications-100

 

Dit programma wacht totdat er vanuit de browser via versleutelde communicatie contact gezocht wordt. Dan zal het programma alle lokale opdrachten uitvoeren. Het programma is getest in combinatie met de meest voorkomende webbrowsers Edge, Internet Explorer, Chrome en Firefox. Bij andere browsers is werking niet gegarandeerd. In de webbrowser is geen enkele speciale instelling nodig voor de werking van deze software.

Installatie

Om de e-Captain communicatie software te gebruiken dient u deze eerst via e-Captain te downloaden.

  • Kies in het hoofdmenu voor Beheercentrum.
  • Klik op het onderdeel Software.
  • Kies voor het item Download software.

 

e-captain-communications-002

 

  • Kies voor de optie Download bij e-Captain communications. Sla het bestand lokaal op en voer het uit. Volg de eenvoudige stappen op het scherm.

 

e-captain-communications-003

 

  • Volg de eenvoudige stappen op het scherm. De keuze voor een bureaublad koppeling hoeft u niet aan te vinken.

 

e-captain-communications-004

 

  • Ga daarna in het hoofdmenu naar Beheercentrum.
  • Klik op het onderdeel Software.
  • Kies voor het item e-Captain communications instellingen.
  • Controleer of er bij geïnstalleerde versie een nummer verschijnt, bijvoorbeeld 1.0.1.7 of hoger. Is dit niet het geval (er staat bijvoorbeeld not ready) volg dan stap C2 van de checklist.

 

e-captain-communications-005

 

Als het versienummer er is, herhaal dan deze stappen op alle kassa computers. Gebruikt u op andere computers speciale functies zoals paslezers, etiketten installeer de e-Captain communications software hier dan ook.

  • Tot slot gaat u in het hoofdmenu naar Beheercentrum.
  • Klik op het onderdeel Software.
  • Klik op het item e-Captain communications instellingen en kies JA bij geactiveerd. (Hiervoor heeft u het recht “Wijzig algemene instellingen”nodig).


Test alles door een bon te printen, een artikel aan te slaan en die proberen te pinnen. Als u het bedrag in het PIN klantscherm ziet werkt het en kunt u afbreken. U ziet het e-captain icoontje altijd rechts onderin. Dit programma mag u niet sluiten.

 

e-captain-communications-001

Antivirus

Het is mogelijk dat het e-Captain programma niet herkend wordt.

  • U krijgt dan een pop-up. Klik op Uitgebreid, kies voor Meer opties, More of iets van die aard.
  • Als u de optie krijgt Toestaan klik deze dan aan.


Indien u geen keuze maakt of de pop-up weg klikt kan het zijn dat het anti virus programma uit zichzelf beslist het e-Captain hulp programma onschadelijk te maken. Als dat is gebeurd kan een nieuwe installatie mislukken. Volg stap C2 van de checklist.

Handmatig updaten e-Captain Communications

Als u de e-Captain Communications software handmatig wilt updaten dan dient u eerst de e-Captain Communications software uit te schakelen.

  • Om de e-Captain Communications software uit te schakelen klikt u met uw rechtermuisknop op het e-Captain pictogram in uw Windows taakbalk.
  • Klik daarna op Exit om e-Captain Communications af te sluiten.

 

e-captain-communications-101

  • Ga vervolgens in het Beheercentrum naar Software en download de nieuwe versie van e-Captain Communications.

 

e-captain-communications-102

 

  • Pak het gedownloade ZIP bestand uit op uw PC en installeer e-Captain Communications zoals hier boven beschreven.
  • Nadat u e-Captain Communications heeft geïnstalleerd en gestart moet u de software in het Beheercentrum opnieuw activeren.

 

e-captain-communications-103

 

Checklist bij storingen

Hieronder de meest voorkomende problemen. Begin bovenaan en als u contact heeft met de helpdesk vermeld dat bij welk nummer het probleem ontstaat. Wij weten dan dat de eerdere stappen wel goed werken.

 

Nummer Actie Oplossing
C1 Indien het al een tijd goed werkt en opeens niet meer. Sluit dan de computer af en zet deze helemaal uit. Start dan weer op.
C2 Bij installatie problemen. De installer geeft een foutmelding etc.

In dat geval gaat u via de bestand verkenner naar de map program files (x86) submap e-Captain communications. Indien hier een uninstall programma is voer deze dan uit. Start daarna de computer opnieuw op en herhaal de installatie.

Is er geen uninstall verwijder dan de e-XCaptain communications map

C3 Controleer of er rechtsonder in de zogenaamde taakbalk het e-Captain logo zichtbaar is. Zoals het meeste linkse logo op onderstaande afbeelding.

Installeer het programma opnieuw.

  • Ga naar Beheercentrum>Software>Software en download het programma. Doorloop de installatie.
  • Let op meldingen van uw virusscanner. Kies Toestaan indien de scanner hier om vraagt.
C4 Klik met de rechtermuisknop op het e-Captain icoontje rechtsonder en kies Show. Staat hier een foutmelding (in het rood), probeer deze dan op te lossen of bel de helpdesk. Regels in het zwart zijn normale activiteiten.
C5 Ga naar Beheercentrum > Software > e-Captain communications > Software Zet geactiveerd op Ja.

  • Staat er bij geïnstalleerde versie iets anders dan 1.0.1.7 of hoger bel dan de helpdesk
C6

Als een versienummer verschijnt bi C4 lijkt de communicatie op zich in orde en moet u kijken welk onderdeel fout gaat.

Kies bij beheercentrum->kassa beheer en klik op de kolom bonprinters bij de eerste kassa.

U hoort dan een lijst te krijgen met printers, zo nee controleer dan of stap C4 een foutmelding geeft, zo nee bel dan de helpdesk.
C7 Probeer een bon te printen Lukt dit niet kijk dan bij Windows->printers of de printer online is. Print een test pagina via printer eigenschappen of Word. Als dit niet lukt neem contact op met uw systeembeheer, e-Captain kan hierin niet assisteren.
C8 Probeer te pinnen Als er geen bedrag verschijnt in het PIN klant scherm dan ziet u waarschijnlijk links op het kassa scherm de status en een mogelijke foutmelding.
C9 Probeer een tag te lezen (indien van toepassing) Werkt alleen met 122u RFID lezer. Verschijnt er wel activiteit in het e-Captain show scherm (zie C4)

Indien bij het starten van de kassa de communicatie niet werkt dan krijgt u een melding. U kunt de kassa dan wel gebruiken maar kunt geen bonnen printen, pinnen et cetera.

Indien u de oude driver (DispiComm) nog geïnstalleerd heeft kunt u overwegen de e-Captain communications driver uit te zetten via:

  • Kies in het hoofdmenu voor Beheercentrum.
  • Klik op het onderdeel Software
  • Kies op het item e-Captain communications / Software.
  • Gebruik de kassa dan in Internet Explorer.

 

 
 
 

Haal meer uit e-Captain!

e-Captain is een zeer uitgebreid ledenadministratie pakket. Wij bieden verschillende basis trainingen aan waarbij u op toegankelijke wijze leert werken met e-Captain. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in 's-Hertogenbosch.

Bekijk onze trainingen

 
logo-e-captain-support

Om u optimaal support te kunnen geven is het in sommige gevallen handig als we op afstand kunnen meekijken op uw eigen computer. Hiervoor maken wij gebruik van e-Captain Remote Support. Bel eerst met de helpdesk om af te stemmen of dit in uw geval nodig is.

 Ondersteuning op afstand

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 3 augustus 2020