e-Captain Communications

 

Hardware aansturing

Sinds augustus 2016 is er een vernieuwde aansturing van hardware zoals bonprinters, pin terminal en paslezers. Dit heet e-Captain communications. Deze software is alleen geschikt voor Windows 7 of hoger. Voor XP en vista moet u dus de elders beschreven Dispi commpoort installeren en kunt u alleen Internet Explorer gebruiken.

Werking e-captain Communications

Dit programma wordt geïnstalleerd op uw computer en wordt automatisch gestart bij het opstarten. Dit kunt u zien aan het captain logo rechts onderin.

 

e-captain-communications-001

 

Dit programma wacht totdat er vanuit de browser via versleutelde communicatie contact gezocht wordt. Dan zal het programma alle lokale opdrachten uitvoeren. Het programma is getest in combinatie met de meest voorkomende webbrowsers Edge, Internet Explorer, Chrome en Firefox. Bij andere browsers is werking niet gegarandeerd. In de webbrowser is geen enkele speciale instelling nodig voor de werking van deze software.

Installatie

Om de e-Captain communicatie software te gebruiken dient u deze eerst via e-Captain te downloaden.

  • Kies in het hoofdmenu voor Beheercentrum.
  • Klik op het onderdeel Software.
  • Kies voor het item Download software.

 

e-captain-communications-002

 

  • Kies voor de optie Download bij e-Captain communications. Sla het bestand lokaal op en voer het uit. Volg de eenvoudige stappen op het scherm.

 

e-captain-communications-003

 

  • Volg de eenvoudige stappen op het scherm. De keuze voor een bureaublad koppeling hoeft u niet aan te vinken.

 

e-captain-communications-004

 

  • Ga daarna in het hoofdmenu naar Beheercentrum.
  • Klik op het onderdeel Software.
  • Kies voor het item e-Captain communications instellingen.
  • Controleer of er bij geïnstalleerde versie een nummer verschijnt, bijvoorbeeld 1.0.1.7 of hoger. Is dit niet het geval (er staat bijvoorbeeld not ready) volg dan stap C2 van de checklist.

 

e-captain-communications-005

 

Als het versienummer er is, herhaal dan deze stappen op alle kassa computers. Gebruikt u op andere computers speciale functies zoals paslezers, etiketten installeer de e-Captain communications software hier dan ook.

  • Tot slot gaat u in het hoofdmenu naar Beheercentrum.
  • Klik op het onderdeel Software.
  • Klik op het item e-Captain communications instellingen en kies JA bij geactiveerd. (Hiervoor heeft u het recht “Wijzig algemene instellingen”nodig).


Test alles door een bon te printen, een artikel aan te slaan en die proberen te pinnen. Als u het bedrag in het PIN klantscherm ziet werkt het en kunt u afbreken. U ziet het e-captain icoontje altijd rechts onderin. Dit programma mag u niet sluiten.

 

e-captain-communications-001

Antivirus

Het is mogelijk dat het e-Captain programma niet herkend wordt.

  • U krijgt dan een pop-up. Klik op Uitgebreid, kies voor Meer opties, More of iets van die aard.
  • Als u de optie krijgt Toestaan klik deze dan aan.


Indien u geen keuze maakt of de pop-up weg klikt kan het zijn dat het anti virus programma uit zichzelf beslist het e-Captain hulp programma onschadelijk te maken. Als dat is gebeurd kan een nieuwe installatie mislukken. Volg stap C2 van de checklist.

RFID lezers

Indien u een RFID lezer heeft type 122U dan kunt u ook via deze driver de communicatie laten lopen. We zijn bezig een 2e lezer te ondersteunen die beter is.

Als tag kunt u mifare sleutelhangers, pasjes in formaat creditcard of zelfs polsbandjes aanschaffen. U kunt ook eerst vragen of het lid al een NFC pasje heeft. Dit kan een smartphone met NFC zijn, een OV chipkaart, een SEP kaart etc. U kunt eenvoudig het pasje/apparaat aanbieden, als er een nummer wordt gelezen is het goed. De fabrikanten zijn verantwoordelijk dat elke pasje een uniek serienummer (UID) heeft. E-captain gebruikt alleen dit serienummer, er wordt geen informatie op de pas geschreven. Het serienummer is in e-captain gekoppeld aan een relatie.


Beveiliging: Voor de volledigheid moet vermeld worden dat indien men specialistische kennis heeft het mogelijk is om een bepaald serienummer te genereren via een smartphone.


De lezer ACR120U is alleen bruikbaar i.c.m. websitebeheer1 en wordt niet meer geleverd.

U kunt de RFID tags (pasjes) gebruiken i.c.m. de kassa. Deze moeten van het type Mifare zijn. De paslezer is een ACR122U-A9. Dit is een paslezer die u via USB aansluit.

 

 

e-captain-communications-006

 

  • Tags koppelt u aan relaties via het Beheercentrum -> RFID.
  • Bij Beheercentrum > Kassa > Instellingen vinkt u de optie “Bij kassa RFID mogelijk voor selecteren relatie” aan.

 

Als een tag wordt aangeboden dan zal de kassa een pop-up tonen met de gegevens van de relatie zoals leeftijd en foto. Zodoende kan het ook voor 18 jaar controle gebruikt worden. Door te klikken op OK wordt de relatie op het kassa scherm gekoppeld. U kunt ook debet tegoed gebruiken.

 

Neem voor gebruik van RFID contact op met onze helpdesk. Wij zetten deze optie voor uw organisatie dan aan.

Checklist bij storingen

Hieronder de meest voorkomende problemen. Begin bovenaan en als u contact heeft met de helpdesk vermeld dat bij welk nummer het probleem ontstaat. Wij weten dan dat de eerdere stappen wel goed werken.

 

Nummer Actie Oplossing
C1 Indien het al een tijd goed werkt en opeens niet meer. Sluit dan de computer af en zet deze helemaal uit. Start dan weer op.
C2 Bij installatie problemen. De installer geeft een foutmelding etc.

In dat geval gaat u via de bestand verkenner naar de map program files (x86) submap e-Captain communications. Indien hier een uninstall programma is voer deze dan uit. Start daarna de computer opnieuw op en herhaal de installatie.

Is er geen uninstall verwijder dan de e-XCaptain communications map

C3 Controleer of er rechtsonder in de zogenaamde taakbalk het e-Captain logo zichtbaar is. Zoals het meeste linkse logo op onderstaande afbeelding.

Installeer het programma opnieuw.

  • Ga naar Beheercentrum>Software>Software en download het programma. Doorloop de installatie.
  • Let op meldingen van uw virusscanner. Kies Toestaan indien de scanner hier om vraagt.
C4 Klik met de rechtermuisknop op het e-Captain icoontje rechtsonder en kies Show. Staat hier een foutmelding (in het rood), probeer deze dan op te lossen of bel de helpdesk. Regels in het zwart zijn normale activiteiten.
C5 Ga naar Beheercentrum > Software > e-Captain communications > Software Zet geactiveerd op Ja.

  • Staat er bij geïnstalleerde versie iets anders dan 1.0.1.7 of hoger bel dan de helpdesk
C6

Als een versienummer verschijnt bi C4 lijkt de communicatie op zich in orde en moet u kijken welk onderdeel fout gaat.

Kies bij beheercentrum->kassa beheer en klik op de kolom bonprinters bij de eerste kassa.

U hoort dan een lijst te krijgen met printers, zo nee controleer dan of stap C4 een foutmelding geeft, zo nee bel dan de helpdesk.
C7 Probeer een bon te printen Lukt dit niet kijk dan bij Windows->printers of de printer online is. Print een test pagina via printer eigenschappen of Word. Als dit niet lukt neem contact op met uw systeembeheer, e-Captain kan hierin niet assisteren.
C8 Probeer te pinnen Als er geen bedrag verschijnt in het PIN klant scherm dan ziet u waarschijnlijk links op het kassa scherm de status en een mogelijke foutmelding.
C9 Probeer een tag te lezen (indien van toepassing) Werkt alleen met 122u RFID lezer. Verschijnt er wel activiteit in het e-Captain show scherm (zie C4)

Indien bij het starten van de kassa de communicatie niet werkt dan krijgt u een melding. U kunt de kassa dan wel gebruiken maar kunt geen bonnen printen, pinnen et cetera.

Indien u de oude driver (DispiComm) nog geïnstalleerd heeft kunt u overwegen de e-Captain communications driver uit te zetten via:

  • Kies in het hoofdmenu voor Beheercentrum.
  • Klik op het onderdeel Software
  • Kies op het item e-Captain communications / Software.
  • Gebruik de kassa dan in Internet Explorer.

 

Verschillen met oude kassa

Indien u even uit de kassa wilt maar wel ingelogd wilt blijven gebruikte u het kruisje. Nu moet u het tabblad sluiten.

Bijzonderheden per browser

  • Indien u geen speciale voorkeur voor een bepaalde browser heeft adviseren wij de Chrome browser. Deze is snel en toont alle kassa schermen netjes.
  • In de Edge browser is het nu niet mogelijk om het scherm full screen te maken, zoals in andere browser met F11
  • In de Edge browser is het mogelijk dat u ten onrechte de melding krijgt “dispiComm.openSocket mislukt. Is e-Captain communications geinstalleerd op deze computer? Zie Beheercentrum > Software.
  • Dit probleem doet zich alleen in Edge voor. U kunt een andere browser gebruiken. Indien u graag Edge gebruikt neem dan contact op met de helpdesk.
 
 
 

Haal meer uit e-Captain!

e-Captain is een zeer uitgebreid ledenadministratie pakket. Wij bieden verschillende basis trainingen aan waarbij u op toegankelijke wijze leert werken met e-Captain. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in 's-Hertogenbosch.

Bekijk onze trainingen

 

TeamViewer

Om u optimaal support te kunnen geven is het in sommige gevallen handig als we op afstand kunnen meekijken op uw eigen computer. Hiervoor maken wij gebruik van TeamViewer. Met TeamViewer kunnen wij op afstand uw computer overnemen.

 Download TeamViewer

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 14 juni 2018