Een groot aantal registers en staten, zoals die door wet- en regelgeving worden voorgeschreven, vereisen nog een fysieke handtekening of paraaf. U moet daarbij denken aan bijvoorbeeld de munitiestaat, het presentieregister, de wapenuitgiftestaat, enzovoorts.
Een onderdeel van de certificering van de bij de KNSA aangesloten verenigingen is het controleren of verenigingen zich houden aan deze wet- en regelgeving. Het uitgangspunt daarbij is dat de verenigingen exact de modellen volgen zoals die in het KNSA Programma Basiscertificering worden voorgeschreven, dan wel zoals door de Minister in beleidsregels of reglementen voorgeschreven.
Ook bij de KNSA realiseren ze zich dat steeds meer schietsportverenigingen deze registers en staten willen digitaliseren. In dat geval mag, wat de KNSA betreft, worden afgeweken van eerdergenoemde regelingen, maar dan alleen indien daarvoor goedkeuring is gevraagd bij (en verleend door) de afdeling Korpscheftaken van de desbetreffende Politie-eenheid. Het verdient de voorkeur dat die toestemming schriftelijk door de politie wordt gegeven, maar het is ook voldoende wanneer verenigingen aan de KNSA kunnen verklaren dat zij dat mondeling met de politie zijn overeengekomen. In dat geval is een digitale handtekening of unieke pincode een goede vervanging. Als die schriftelijke toestemming kan worden overgelegd of als de vereniging verklaart die toestemming mondeling te hebben gekregen, is dat geen belemmering meer voor de KNSA-certificering.
Zowel uw Officieren van Dienst als uw leden kunnen eenmalig een digitale handtekening uploaden naar e-Captain. De handtekening kan worden geupload via het schutter aanmelden proces of via Mijn Captain, het besloten ledenportaal van e-Captain. U kunt eenvoudig met een muis of touchscreen de handtekening zetten en uploaden naar e-Captain. Alle handtekeningen worden beveiligd opgeslagen en zijn zowel van buitenaf als via e-Captain niet benaderbaar.
De handtekeningen worden enkel en alleen gebruikt in de rapportages. De rapportages zijn opgemaakt conform de modellen van de KNSA en kunnen als PDF worden geëxporteerd.
Standaard is de optie handtekening ingesteld als verplicht. Zowel uw Officieren van Dienst als uw leden zijn dan verplicht een handtekening te uploaden naar e-Captain. Zonder handtekening van beide kan een schutter niet worden aangemeld.
De optie handtekening kunt u aanpassen in het Beheercentrum.
U kunt de instelling voor de handtekeningen instellen als:
Als Officier van Dienst kunt u uw handtekening uploaden als u inlogt in de Schietsportregistratie pagina. Direct na het inloggen ziet u eenmalig het venster om uw handtekening te plaatsen.
Nadat u uw handtekening heeft aangemaakt kunt u zich verder aanmelden met uw pincode.
Als van uw leden nog geen handtekening in e-Captain bekend is kunnen uw leden eenmalig een handtekening toevoegen als ze zich aanmelden als schutter.
Na het aanmaken van de handtekening kan het lid worden aangemeld als schutter.
Uw leden (en Officieren van Dienst) kunnen via Mijn Captain, het besloten ledenportaal van e-Captain, eenvoudig een handtekening uploaden of aanpassen. Hiervoor loggen uw leden in, in Mijn Captain.
e-Captain is een zeer uitgebreid ledenadministratie pakket. Wij bieden verschillende basis trainingen aan waarbij u op toegankelijke wijze leert werken met e-Captain. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in 's-Hertogenbosch.
We horen graag wat u vindt! Wij zijn immers pas tevreden als u dat bent. Wilt u ons laten weten hoe u onze support heeft ervaren? Deel uw ervaring via Google.