PIN koppeling

 

PIN koppeling

e-Captain heeft een koppeling met pin apparatuur van CCV, Verifone en Alvira  . Hiermee is het mogelijk het aangeslagen bedrag in de kassa, automatisch in de pin unit te laden ter behoeve van het afrekenen door de klant. Hiervoor heeft u een kassasysteem nodig met een PIN two-step pin unit en e-Captain met de uitbreiding kassa met pin koppeling.

 

pin-koppeling-001

 

e-Captain ondersteunt momenteel de 2 step serie van CCV. U heeft daarbij altijd een kassier terminal nodig. Deze print ook de PIN bon. Het pinpad voor de klant is meestal een apart apparaat dat wordt aangesloten op de kassier terminal. De kassier terminal is via een seriële kabel met de kassa verbonden Bijvoorbeeld de vx570 (kassier terminal) gekoppeld aan een vx820 (klant pinpad).

De vx520 (opvolger van de vx570) wordt ook ondersteund. Deze wordt ook wel aangeboden onder de naam CCV smart. Deze configuratie bestaat uit een vx520 kassier gedeelte en een vx820 klant pinpad. Dit model heeft alleen een USB aansluiting, zie hiervoor CCV voorwaarden voor USB koppeling.

CCV heeft ook de vx820 ITS serie, deze heeft geen kassier gedeelte. De kassa is dan verantwoordelijk voor een aantal taken waaronder het printen van de PIN bon. Deze en alle andere apparaten met een zogenaamde POS of ITS kassakoppeling worden niet door e-Captain ondersteund.

De CCV budget (een vx520 zonder vx820) is altijd los staand en kan aan geen enkel kassa systeem gekoppeld worden.

In het algemeen kan gesteld worden dat als de PIN terminal geen eigen bonprinter heeft, de kassa verantwoordelijk is voor het printen van de PIN transactiebon. Momenteel ondersteunen wij deze apparaten niet.

e-Captain ondersteunt ook alle Alvira terminals met een kassa koppeling. Alvira heeft maar 1 type koppeling: de 2 step. Ook de voorlopers van de Alvira: Alphyra en Payzone worden ondersteund. Alvira kent opties om de PIN transactiebon door de kassa te laten afdrukken en om een einde dag functie te starten vanaf de kassa. Deze opties wordt door e-Captain niet ondersteund. Mocht 1 van deze opties aanstaan dan werkt de koppeling wel maar de extra berichten worden genegeerd.

Bij de Alvira moet de kassakabel op de onderste poort aangesloten worden. Deze poort zit onder de 3 poorten. Het kan zijn dat uw terminal alleen 3 poorten op een rij naast elkaar heeft (rood, groen en blauw). Met deze terminal is het niet mogelijk met een kassa te communiceren.

Verifone 2-step modellen worden ondersteund, o.a. de vx570.

De PIN koppeling werkt met alle bekende browsers en met Windows Vista of later. Wij adviseren de Google Chrome browser.

Indien u Windows XP gebruikt hebben we een speciale oplossing. Informeer dan bij de helpdesk over deze oplossing: 073 - 614 14 40

USB aansluiting

Voor o.a. de vx520 met USB aansluiting dient u op de kassa PC een driver te installeren. U kunt de standaard installatie volgen (poort 9), alleen als dit niet werkt kunt u een andere poort proberen. Indien u een apparaat heeft dat zowel serieel als USB heeft en u gebruikt USB dan dient dit in de automaat ingesteld te staan door CCV. Indien u de melding krijgt Timeout: CCV terminal reageert niet op betaal opdracht. Controleer apparatuur. controleer dit dan eerst. Na elke wijziging in de automaat dient deze opnieuw gestart te worden.

CCV voorwaarden voor USB koppeling (Als deze pagina niet meer werkt kunt u op de ccv website zoeken op USB driver.)

 

  • Ga in het hoofdmenu naar Beheercentrum
  • Kies voor het item Kassa
  • Klik in Kassa beheer op het vakje COM poort PIN.
  • Geef hier het poortnumer (9) in.

 

kassa-pin-koppeling-02

 

Opmerking: Wij adviseren dat u de installatie laat uitvoeren door een professionele monteur van CCV of andere leverancier. Wij mogen dit niet voor u doen. Een monteur kan alles uitpakken en ervoor zorgen dat alle instellingen goed zijn. Mocht een monteur vragen hebben met betrekking tot e-Captain, laat hem of haar dan even bellen met onze helpdesk.

Het enige wat ingesteld moet worden in e-Captain zijn de volgende twee opties:

  • Optie Pinkoppeling in > Beheercentrum, >Kassa, > Kassa instellingen. U heeft hier de opties Nee, CCV 2 step en Alvira.

 

kassa-pin-koppeling-01

 

  • Optie Com poort PIN in > Beheercentrum, > Kassa, > Kassa beheer, (Bewerk IconS Edit icoontje achter de kassa).

 

kassa-pin-koppeling-02

Pinnen zonder kassakoppeling

Indien u een PIN automaat heeft die niet ondersteund wordt, dan kunt u deze wel gebruiken maar dan in een zogenaamde off-line opstelling. Dit betekent dat u de PIN geheel los van de kassa gebruikt. Dit geldt onder andere voor alle relatief nieuwe aanbieders van mobiele pin oplossingen waarbij geen gebruik wordt gemaakt van speciale PIN apparatuur maar een smartphone i.c.m. met een speciale kaartlezer. Deze lezer is via bluetooth of een kabel verbonden. Dit zou goedkoper dan de traditionele oplossing kunnen zijn. Met name indien u weinig transacties per jaar doet. Vergelijk de tarieven of kijk eens op http://overonlinebetalen.nl/mobiele-kassa

Van de producten CCV budget (een vx520 zonder vx820), CCV Mini, Rabo SmartPin, Yomani, Sepay, Pinmobile, Payleven, MyOrder, iZettle en Sumup is bekend dat deze momenteel NIET aan de e-Captain kassa gekoppeld kunnen worden. De reden hiervoor is dat sommige producten alleen stand alone werken en dus geen mogelijkheid tot koppelen bieden. Andere bieden wel die mogelijkheid via bijvoorbeeld een API maar gezien het lage marktaandeel onder onze klanten is het niet haalbaar voor ons hiervoor software te ontwikkelen. Maar we horen graag welk betaalsysteem u wilt gebruiken zodat we weten waar behoefe aan is.

  • Ga in het hoofd-menu naar Beheercentrum
  • Klik op Kassa
  • Kies het item Basis instelling
  • Plaatst de PIN betaalwijze knop op het kassascherm. Indien gewenst kunt u Extra omschrijving vragen aanvinken.


De werkwijze is dan:

 

  • U slaat artikelen/passanten et cetera aan.
  • Het totaal wat u ziet voert u in op de beheer terminal.
  • De klant betaald met PIN.
  • Als de transactie geslaagd is drukt u op PIN in de e-Captain kassa.
  • De kassa vraagt om een omschrijving (indien ingesteld). Hier kan het transactienummer ingevoerd worden.
  • De kassa print een bon met daarop betaalwijze PIN.


Het zal duidelijk zijn dat deze methode gevoelig is voor fouten en fraude. Pas dagen later merkt iemand immers pas dat er een verschil is tussen het bijgeboekte bedrag en de som van de PIN betalingen.

Nieuwe PIN koppelingen 2019

We zijn druk bezig om nieuwe PIN koppelingen mogelijk te maken. Medio 2019 verwachten we nieuwe PIN automaten te kunnen koppelen waaronder onderstaande modellen.

Uitgebreide informatie volgt maar wij adviseren als u aanschaf/vervanging van een PIN automaat overweegt te wachten aangezien deze automaten mogelijk interessanter zijn.

Bijzondere betaalwijzes

Een PIN automaat kan veel meer dan alleen bank passen verwerken. Denk hierbij aan andere aanbieders zoals credit cards, giftcards maar ook het contactloos betalen via een smartphone of bankpas.

Bij dit laatste is het mogelijk dat er geen pincode ingevoerd hoeft te worden. De partij waarmee u een PIN contract heeft is uw aanspreekpunt voor het uitbreiden van de betaalwijzes in uw automaat. Meestal is het tekenen van een contract voldoende en wordt de automaat automatisch op afstand geconfigureerd.

Bij sommige betaalwijze zoals contactloos is het mogelijk dat uw apparaat hiervoor niet geschikt is.

Contactloos betalen

Uw klanten kunnen bedragen tot en met € 25,- afrekenen zonder een pincode in te toetsen. Bij bedragen boven de € 25,- is een pincode nodig. Ook wanneer uw klant bij elkaar opgeteld meer dan € 50,- aan kleinere contactloze betalingen heeft gedaan moet een pincode ingetoetst worden. Contactloos betalen is snel en makkelijk voor het betalen van kleine bedragen. Omdat de betalingen sneller zijn, worden de wachtrijen bij uw kassa korter.

In e-Captain kunt u geen betaalwijzes blokkeren, e-Captain stuurt simpelweg het bedrag naar de automaat en deze handelt de transactie af en dat kan met elk willekeurige betaalwijze zijn die op dat moment in uw contract valt. Bij CCV en Verifone krijgt u een betaalwijze code terug die inzicht geeft in de gebruikte betaalwijze.

Retourpinnen

Retourpinnen, het terugboeken van een betaling die met PIN is gedaan, wordt door de meeste PIN terminals ondersteund. De PIN terminals die e-Captain ondersteunt bieden echter deze mogelijkheid niet via de kassa. U moet de daadwerkelijke retour transactie starten via de PIN terminal. Neem voor het aanvragen van deze functie en de details contact op met uw PIN aanbieder. Zie ook https://www.ccv.nl/faq-voor-retourpinnen

Als het retourpinnen actief is op uw terminal adviseren wij de volgende werkwijze om het geheel administratief in orde te maken:

Retourpinnen knop toevoegen kassa

  • Op de kassa voegt u de betaalwijze Retourpinnen toe.
  • Ga hiervoor in het hoofdmenu naar Beheercentrum kies het onderdeel Kassa en klik op het item Basis indeling.
  • Maak ruimte op het betaal deel door bijvoorbeeld een andere knop kleiner te maken of misschien zijn er knoppen die niet nodig zijn die verwijderd kunnen worden.
  • Klik op het plus icons-plusje icoon en kies bij soort retourpinnen.
  • Vink aan Extra omschrijving vragen. Zet de knop op de gewenste plaats.

Retourpinnen via de kassa

  • Indien u wilt retourpinnen slaat u gewoon de artikelen aan (of gebruik de retour knop). Het totaalbedrag zal negatief zijn.
  • U kunt ook met de knop retour een complete kassabon ineens ophalen, of regels uit een kassabon aanvinken en deze in de kassa plaatsen om retour te pinnen.
  • Nu voert u het totaalbedrag zoals dat op het kassascherm staat in op de PIN terminal volgens de retourpin instructie van de aanbieder.
  • Klant voert zijn pas et cetera.
  • Als de transactie geslaagd is drukt u op de kassa op de knop Retourpinnen. De kassa geeft nu een pop-up Extra omschrijving
  • Hier kunt u het transactienummer invullen en bv de naam van de persoon, bij Extra omschrijving en u drukt op opslaan.


De kassa zal nu de bon printen. In de boekhouding wordt het bedrag geboekt.

 

Het zal duidelijk zijn dat deze procedure fout en fraudegevoelig is, maar toch voordelen kan bieden boven het contant teruggeven.

 

pin-koppeling-002

Kassasysteem

Op de pagina commport configureren wordt hier verder op ingegaan.

Extra bedrag pinnen

Als u de klant wilt toestaan extra te pinnen dan kunt u dit aanvinken bij de betaalwijze in het menu Basis indeling. Er kan geen maximaal extra pin bedrag ingesteld worden.

 

  • Stel dat de klant 10 euro extra wil pinnen: U telt 10 euro bij het totaalbedrag op en voert dit bedrag in via de cijfertoetsen.
  • Het bedrag verschijnt dan in het betaalwijze vakje.
  • U klikt op PIN
  • Als het pinnen gelukt is verschijnt wisselgeld -10.00.
  • Dit bedrag wordt in boekhouding geboekt op de tussenrekening PIN tegen het kasboek.


Indien u ook wilt toestaan dan klanten alleen geld opnemen dan dient u een artikel aan te maken, bijvoorbeeld Geld opname met kosten 0. Dit artikel slaat u aan en daarna volgt u bovenstaande werkwijze. Het is namelijk onmogelijk een transactie te doen zonder dat er een kassaregel is.

Automatische betalingen koppelen aan grootboeknummer

Standaard wordt alles op de grootboekrekening ingevuld bij kruisposten PIN geboekt. U kunt hier opgeven welke betaal kaarten op een andere rekening geboekt moeten worden door opgave van kaartcode gescheiden door komma’s. Bijvoorbeeld VISA, Mastercard. De kaartcode ziet u op de PIN bon. Let op! uw leverancier hanteert een 2 letterige kaartcode, deze wordt door e-Captain vertaald naar een naam. Indien de 2 letterige code onbekend is in e-Captain ziet u op de bon alleen deze code. U kunt deze dan doorgeven aan de helpdesk en deze zal dan worden toegevoegd aan de vertaal lijst.

Instellingen hiervoor zijn te vinden onder:

 

  • Kies in het hoofd-menu voor Beheercentrum
  • Klik op Kassa
  • Kies het item Kassa bewerken.

 

pin-koppeling-003

 

Bij de codes dienen de codes zoals deze door de automaat worden teruggemeld ingevoerd te worden (commagescheiden, niet hoofdlettergevoelig). VISA, ECMC en AMEX. Dit kunt u vinden op de e-Captain bon bij raadpleeg kassabon. De 2e optie is voor als er nog een extra splitsing nodig is (Chipknip, giftcards) Indien een code NIET gespecificeerd is wordt de algemene Grootboek kruisposten PIN gebruikt. Uitdrukkelijk wijzen wij erop dat een kaartcode door uw leverancier toegevoegd (of in theorie zelfs gewijzigd) kan worden en dat u dan de instelling hierop dient aan te passen.

U bent er uiteraard zelf verantwoordelijk voor dat bij het afletteren van de bankafschriften de juiste grootboekrekening wordt tegengeboekt.

Internet verbinding

In het verleden werden speciale eisen gesteld aan de internet verbinding. Momenteel is elk internet abonnement dat wordt aangeboden voldoende.

Meldingen op de PIN-terminal

TIP: Indien uw technische problemen ondervind, loop dan onderstaande punten eerst door.

Niet betaald

Dit kan uiteenlopende oorzaken hebben: kassière heeft afgebroken op de terminal, klant heeft op stop gedrukt, onvoldoende saldo, er is niet binnen de tijd een pas doorgehaald, 3x foute pin. Op de klant en terminal display is meestal zichtbaar wat er is gebeurd. Op het kassascherm kunt u dit NIET zien.

Indien de klant op het pinpad op Annuleren drukt, of u drukt op de terminal op Annuleren dan kan het tot 15 seconden duren voordat de terminal dit doorgeeft aan de kassa. Dit heeft enkele technische redenen waaronder dat annuleren ook gecheckt moet worden met de afhandelaar.

Al die tijd kunt u de kassa dus niet gebruiken, hier is helaas niets aan te doen. De terugmelding na een geslaagde betaling vindt wel vrijwel direct plaats.

Terminal is nog bezig met een transactie, probeer later opnieuw

De PIN terminal werkt naar behoren maar kan alleen op dit moment geen opdracht accepteren. Bijna altijd zal dit de volgende oorzaak hebben:
Het pinnen wordt op terminal/pinpad afgebroken en u drukt op de kassa binnen enkele seconden op opnieuw.
Aangezien de terminal verplicht een aantal seconden de boodschap “NIET BETAALD” moet tonen kan het apparaat geen nieuwe opdracht accepteren en geeft het deze melding aan de kassa. Ook mogelijk: er is betaald en u laat de volgende klant te snel pinnen, terminal is bezig met een software download of een chipknip collectie.
Probeer het dus nogmaals. Blijft de melding aanhouden controleer dan of terminal/pinpad de gebruikelijke melding tonen (meestal zoiets als WELKOM BIJ XXX of WACHT OP PAS)

Timeout: CCV terminal reageert niet op betaalopdracht. Controleer apparatuur.

De COM poort accepteert data maar het verzonden bericht wordt niet door de terminal beantwoordt. Controleer of de PIN terminal in de normale stand staat.

 

Indien u voor het eerst een transactie start. Kunt u nakijken:

 

  • Is aan CCV doorgegeven dat u een kassakoppeling gebruikt? Standaard wordt de terminal namelijk zonder koppeling ingesteld.
  • Is de kassa opnieuw opgestart na installatie software?
  • Is de PIN terminal opnieuw opgestart na wijzigingen in instellingen?
  • Indien u een USB convertor gebruikt controleer dan de pinnetjes van de stekker van de usb convertor, staan deze allemaal mooi recht of misschien is er 1 afgebroken?
  • Indien u een serieele aansluiting heeft op de kassa, controleer dan de pinnetjes van de kassa kabel, staan deze allemaal mooi recht of misschien is er 1 afgebroken?
  • Komt het bedrag wel op de pin terminal te staan? Waarschijnlijk is dan de kabel defect. Neem contact op met e-captain wij kunnen de automaat door CCV op afstand laten testen op dit soort problemen.

Timeout: Er is geen transactie resultaat ontvangen van de CCV terminal binnen 180 sec.

Kan in een normale situatie niet voorkomen. Mogelijk is de verbinding tussen de PC en de terminal weggevallen of is de PIN zonder spanning of zo gekomen.
Het PIN protocol schrijft in deze situatie voor dat de PIN terminal bepaalt of de betaling gelukt is. Daarom vraagt e-Captain door middel van een pop-up naar het resultaat.
Dus als de terminal een bon print met een betaling dan kunt u in e-Captain aanklikken ‘betaald’. Vrijwel altijd zal er NIET betaald zijn als u deze melding krijgt.

COM poort:X kan niet geopend worden

U heeft de stekker in de verkeerde COM poort gestoken, u heeft bij kassa beheer de verkeerde COM poort geselecteerd, of door een storing is de COM poort bij de vorige transactie niet goed afgesloten. Start de PC in dat geval opnieuw op. Krijgt u de melding regelmatig neem dan contact op het de helpdesk.

Onbekende kaart: XX

Indien de betaalwijze regel op de kassabon deze kreet bevat dan is er een relatief nieuwe betaalwijze gebruikt. De XX is de 2 letterige afkorting. Dit komt omdat de betaalwijzes die bij uw contract horen ’s nachts in de terminal geladen worden. Alles is verder goed verwerkt. Neem contact op met de helpdesk dan wordt e-Captain aangepast.

Transactie is betaald, bedrag is onjuist. Ontvangen:xxx

Kan uiteraard normaal gesproken niet voorkomen maar bij elke betaling wordt gecontroleerd of het terug gemelde bedrag gelijk is aan het opgegeven bedrag. Als dit afwijkt kan dit diverse oorzaken hebben zoals: de browser of de kassa is gecrasht tijdens het pinnen. Als u vrij snel weer start en op PIN klikt is het denkbaar dat u deze melding krijgt, alhoewel hier ook allerlei beveiligingen omheen zitten.

Er is een probleem met de COM poort. Is de kabel goed aangesloten? Zet de kassa helemaal uit en probeer opnieuw

De browser communiceert wel met e-captain communications maar deze kan de gevraagde COM poort niet openen. Als een herstart niet werkt: De kabel is mogelijk los, of het verkeerde COM poort nummer is ingevoerd. Controleer bij windows apparaatbeheer welke (virtuele) COM poort in gebruik is.

COM poort luisteren mislukt. Start de PC opnieuw op.

Neem contact op met helpdesk als probleem blijft.

Overige meldingen

Deze komen van andere bronnen en worden alleen op het kassascherm doorgegeven. Als de foutmelding geen aanwijzing geeft voor de oorzaak van het probleem volg dan de algemene checklist.

Tot slot

Indien u een deelbetaling via PIN heeft gedaan dan kunt u deze niet met herstel wissen, zoals dat met alle andere betaalwijzes wel kan. De reden is uiteraard dat PIN niet ongedaan gemaakt kan worden en er anders een verschil ontstaat. Sla het restantbedrag als contant af. Maak een nieuwe bon met dezelfde artikelen retour en geef de klant het PIN bedrag contant terug.

 
 
 

Haal meer uit e-Captain!

e-Captain is een zeer uitgebreid ledenadministratie pakket. Wij bieden verschillende basis trainingen aan waarbij u op toegankelijke wijze leert werken met e-Captain. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in 's-Hertogenbosch.

Bekijk onze trainingen

 

TeamViewer

Om u optimaal support te kunnen geven is het in sommige gevallen handig als we op afstand kunnen meekijken op uw eigen computer. Hiervoor maken wij gebruik van TeamViewer. Met TeamViewer kunnen wij op afstand uw computer overnemen.

 Download TeamViewer

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 22 maart 2019